“Millennials zijn klaar om de economie te hervormen; hun unieke ervaringen zullen de manieren waarop we kopen en verkopen veranderen. Dit dwingt bedrijven om hun manier van zakendoen voor de komende decennia te onderzoeken.” meldde de Amerikaanse bank Goldman Sachs in een rapportage over millennials. De fastfoodindustrie komt hier nu ook achter. Bedrijven als McDonald’s, Coca-Cola en PepsiCo hebben te maken met tegenvallende cijfers. Fastfood is dus uit, maar wat willen millennials wel?

NB: Amerikaanse consumentengewoontes komen over een paar jaar ook naar Nederland. Dat is al decennialang het geval, schrijft het Foodservice Instituut. Daarom is dit artikel gebaseerd op Amerikaanse bronnen en trends. 

Nieuw en fris
Experts op het gebied van eten en foodservice zien een verandering in de vraag van consumenten, meldt NRN.com. Traditionele manieren van fastfood – zoals McDonalds, Burgerking – zijn steeds minder populair. Vooral millennials zijn geïnteresseerd in nieuwere en frissere manieren van het bereiden van fastfood.

Ook Charles Groenhuijzen ziet deze trend. In zijn boek Oh oh Amerika schrijft hij: “Het menu is belangrijk, maar sfeer en uitstraling zijn nog belangrijker. Chipotle wil graag duurzaam en gezond zijn. ‘Bij ons is alles vers en het vlees komt van duurzaam gefokte beesten.’ Uit onderzoek blijkt dat daar nog wel eens wat aan schort, maar dat doet er niet toe: klanten geloven wat ze willen geloven.’

Foodie generation
Het UCI Trend Lab heeft het zelfs over de ‘foodie generation‘. Volgens de trendwachters vinden millennials het belangrijk dat zij een bepaalde verbondenheid voelen met het product. De generatie deelt zijn ervaringen met de producten door middel van sociale media. ‘De houding van millennials ten opzichte van voedsel wordt steeds merkbaarder en belangrijker.’ Hierdoor deelt Generatie Y hun eetervaringen graag online, door het posten van foto’s op Instagram of Facebook of het schrijven van reviews, schrijft Conceptial.

Omdat millennials meer geld uitgeven aan eten buiten de deur dan andere generaties, is de strijd voor restaurants om deze groep een belangrijke. Nation’s Restaurant News beschrijft wat millennials belangrijk vinden als zij buiten de deur gaan eten.

“Het menu is belangrijk, sfeer en uitstraling zijn nog belangrijker.’

Grote gemeenschappelijke tafels en verplaatsbare meubels voor groepen
Restaurants moeten een soort ontmoetingsplaats zijn zodat millennials kunnen socializen. Millennials zijn namelijk nu in de sociaalste fase van hun leven.

Natuurlijke en duurzame materialen
Millennials vinden duurzaamheid en het milieu steeds belangrijker. Bedrijven die hier rekening mee houden en participeren aan duurzame initiatieven hebben een streepje voor bij deze generatie.

15206155568_f9fe313c08_o

LYFE kitchen staat bekend als een duurzaam restaurant. 

Een open keuken zorgt voor transparantie
Bij Modmarket zijn de open keukens een gemeenschappelijk element in de uitstraling van het restaurant. Volgens Pigliacampo van het bedrijf is ‘transparantie de beste marketing die we kunnen bieden. Het laat de consument zien dat wat we doen eerlijk is en de consument kan zien of het past bij zijn eigen waarden.’

Onderscheidend en interactief design
Omdat millennials de hele dag online zijn en hun ervaringen delen via sociale media, is het belangrijk hoe een restaurant er uit ziet. Modmarket probeert er daarom uit te zien als een Instagram feed. Gebruikers van dit sociale medium herkennen een foto in dit restaurant dan meteen aan het design.

12657760964_ec8a5dc40b_o

 

Het design van Modmarket

Digitale ervaring

Omdat millennials zijn opgegroeid met verschillende digitale apparaten, is de aanwezigheid van deze technologie binnen in een restaurant belangrijk voor millennials. Deze generatie wil zijn mobiel, Ipad of laptop op kunnen laden. Ook Conceptial schrijft dat deze generatie verwacht dat de voordelen van de moderne techniek worden togepast in de restaurant service. ‘Denk aan het online bestellen en betalen van gerechten, bestelkiosken en digitale menukaarten, maar ook aan het gebruik van loyaliteitsprogramma’s.Ook deelt Generatie Y hun eetervaringen graag online, door het posten van foto’s op Instagram of Facebook of het schrijven van reviews.’

Advertisements