‘Jezelf ontwikkelen zou centraal moeten staan en niet het salaris’  Dat is de opvatting van Sander Roovers. Daarom richtte hij vier jaar geleden Ygenwijs op. Een platform om millennials en bedrijven te inspireren om te doen waar je talent en passie ligt. In februari stopte hij met dit project, maar zijn mening is onveranderd. Hoe kan je doen wat je leuk vindt, als er ook geld binnen moet komen?


Nadat Sander is afgestudeerd, gaat hij in loondienst bij het bedrijf waar hij stage had gelopen. Maar dat viel erg tegen. ‘Ik had ontzettend veel zin om aan de slag te gaan, was ontzettend pragmatisch ingesteld, maar de eerste dag voelde als een koude douche. De meeste mensen werkten zonder enige bevlogenheid en creativiteit. Dat viel heel erg tegen. Onder het mom van: een illusie armer en een ervaring rijker, ben ik gestopt en gaan doen wat ik zelf wil; mijn talent en hart volgen.’

“Het geeft voldoening als je doet waar je energie vandaan haalt”

Het ondernemerschap kriebelt en Sander richt het platform Ygenwijs op. Via de site, een online magazine, filmpjes en evenementen delen zij verhalen over millennials. ‘Dat was heel breed. Van ondernemers en medewerkers in loondienst tot vrijwilligers en filantropen. Hiermee wilde ik bewustwording creëren bij de buitenwereld. De boodschap was: werk kan leuk zijn en voldoening geven.’

Doemdenk scenario
Roovers wil het begrip werk herdefiniëren. Volgens hem wordt arbeid als noodzakelijk kwaad gezien om geld te verdienen. ‘Ik denk dat er een groot doemdenk scenario heerst. Veel mensen zijn geneigd om te denken: Ik kan wel doen wat ik leuk vindt, maar ik moet wel mijn telefoonabonnement en m’n huur betalen. Hierdoor heerst er angst om de sprong te wagen en te doen waar je echt voldoening uit haalt.’

De voordelen die er aan zitten als het lukt, zouden zwaarder wegen dan de onderzekerheden. ‘Het geeft meer voldoening en geluk als je doet waar je energie vandaan haalt. Als je een keer hoofdpijn hebt, meldt je je niet zo snel ziek. Want dat wat je doet is zo leuk dat je er door mee wil gaan.’ Maar zelf geeft hij toe dat het niet zo zwart-wit is als hij nu stelt. ‘Ik ben de laatste, zeker door m’n eigen ervaring, die zegt dat het makkelijk is. Je komt tegenslagen tegen, maar het geeft meer bevrediging als het lukt.’

Maar hoe kom je er achter wat je leuk vindt en of daar geld mee te verdienen valt? Sander pleit er voor om rustig aan te experimenteren. ‘Je kan ook in de avonduren of in het weekend beginnen met een project. Dan kom je er achter of het echt iets voor jou is en kan je het rustig uitbreiden. Soms gaat het goed, soms minder goed. Maar onder aan de streep is het zeker een leerzame ervaring.’

“Ik heb veel mensen gesproken die met hun talent geld verdienen”

Energie 

Die ervaring heeft de ondernemer inmiddels ook. Een half jaar geleden stopte hij met ‘zijn kindje’ Ygenwijs; hij had niet genoeg energie om er mee door te gaan. ‘Ik ben een doener, maar ik heb ook de vinger aan de pols gehouden: Kan ik hier m’n energie en hart nog in kwijt? Nadat het bedrijf was overgenomen, was ik van mening van niet. Daarom ben ik er uitgestapt. Nu zie ik het niet meer zo zwart-wit als toen.’

Toch geeft hij de hoop niet op om een rendabel project te starten waar hij zijn hart en passie in kwijt kan. ‘In Ygenwijs is meer geld ingegaan dan eruit kwam. Maar ik had de ambitie dat het rendabel kon zijn. Ik denk dat we nog een half jaar nodig hadden, maar ik had de energie niet meer. Steve Jobs heeft gezegd dat passie het belangrijkste is. Ik deel die mening. Je moet er heilig in geloven dat het goed komt. Natuurlijk gaat het tegen zitten, maar als het vuurtje hevig genoeg brandt kan je er een succes van maken. De afgelopen jaren heb ik heel veel mensen gesproken die doen wat ze leuk vinden. Met hun talent en enthousiasme verdienen ze geld. Daarom vertrouw ik er op dat ik het ook kan.’

