Na tien artikelen te hebben gepubliceerd is het tijd om de tussentijdse balans op te maken. Hoe denken jullie, de lezers over de onderwerpen op dit blog? In deze post bespreek ik hoe jullie hebben gereageerd. Wil je ook reageren op een van de discussies/onderwerpen? Laat dan een reactie achter op Facebook of benader mij via het contactformulier hieronder. 

In welke mate is leeftijd bepalend om te doen wat je leuk vindt?
“Als je begin twintig bent, vindt je het vooral belangrijk dat je het leuk hebt. Het is een afweging tussen zekerheid en mogelijkheden. Ik denk dat dit niet zo zeer iets is van generaties, maar van verschillende leeftijden. Dat loopt uiteindelijk op een natuurlijke manier in elkaar over.”

Bovenstaande quote komt uit het interview met documentairemaker Mart Bloem. Volgens hem speelt leeftijd een belangrijke rol bij de open en vrije houding die millennials vaak wordt toegeschreven. Het klopt inderdaad dat jongeren pas op latere leeftijd ‘burgerlijk’ worden. Twintigers volgen langer onderwijs, hebben op latere leeftijd een vaste baan en beginnen later aan een vaste relatie.

Coen (21) reageerde hier op. “Ik doe inderdaad wat ik leuk vindt, omdat ik niks hoef te betalen. Ik doe op dit moment wat ik leuk vind en waar ik goed in ben. Ik ben aan het uitzoeken hoe ik daar later eventueel geld mee kan verdienen. Als je daar achterkomt en er veel tijd in stopt dan denk ik dat je er altijd geld mee kan verdienen.”

Ook Niek (30) liet een reactie achter. “Ik heb gevonden wat ik leuk vind. Namelijk werken in de zorg. Ik moet alleen wel geld verdienen om te kunnen leven. Dus ik zou niet zo snel mijn vaste contract op het spel zetten om iets te doen waar ik niet zeker van ben. Tijdens m’n studietijd had ik alleen geld nodig om leuke dingen te doen. Nu heb ik een huis gekocht en ga ik samenwonen met m’n vriendin.”

Mis je iets als je niet op sociale media zit?
Het aantal jongeren dat Facebook gebruikt, is het afgelopen jaar met 12 procent afgenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. Jonas Kolenberg  (24) is een van die jongeren die geen gebruik maakt van het sociale medium. “Facebook werd een neurotisch trekje. Ik keek er vaak op, maar tijdens het scrollen dacht ik: waar kijk ik nou eigenlijk naar?”, zegt hij in dit interview.

Coen (21) zegt hierover. “Ik gebruik Facebook alleen maar consumerend. Ik voel niet meer de drang om m’n leven te delen op Facebook. Jonas heeft gelijk. Maar het is wel een makkelijke manier om op de hoogte te blijven van bijeenkomsten, feestjes en evenementen. Soms zie ik iemand voorbij komen en dan vraag ik of alles goed gaat met diegene. Later heb ik daar spijt van, want het voegt niks toe.”

“Ik voel niet meer de drang om m’n leven te delen op Facebook”

Rosalie (20): “Het gevoel dat je altijd online moet zijn voor anderen vind ik irritant. In februari van dit jaar ben ik naar New York geweest met mijn dansschool en wij mochten onze smartphones niet meenemen. Dit was om te voorkomen dat we in een verkeerde metro zouden stappen en vervolgens verdwaald zouden raken, omdat we te veel met ‘het ding’ bezig zouden zijn. Als ik heel eerlijk ben, vond ik het helemaal niet erg om mijn smartphone thuis te laten en lekker te genieten in New York. In het begin dacht ik: Waar is dat nou goed voor?  Ik moet mijn familie en vrienden toch op de hoogte houden van wat ik allemaal doe? Nee dus. Dat hoeft helemaal niet. Ik heb gewoon al mijn verhalen ‘face-to-face’ kunnen vertellen toen ik weer thuis was. Achteraf gezien was ik dus ontzettend blij dat ik even 10 dagen van mijn niet online was voor anderen. Maar eenmaal terug verval je weer in het oude patroon, omdat iedereen online is.”

Zou je crowdfunden om je studie te kunnen betalen?
Het collegegeld voor een tweede master is een stuk duurder dan een eerste master of bacheloropleiding. Omdat niet meer het wettelijke collegeld, maar het duurdere instellingstarief betaald moet worden. Dat kan een belemmering zijn als je de ambitie hebt om nog door te studeren.  Daarom interviewde ik Carlies. Zij probeert door middel van crowdfunding haar masteropleiding toch te financieren.

Voor Paul (20) is dit artikel een eye-opener geweest. “Voor mij is het een zeer nuttig artikel geweest omdat ik zelf ook nadenk over een tweede master en manieren om die te financieren. Ik had al gedacht aan crowdfunding, maar ik wist niet dat er al studenten waren die dit doen. Een heel nuttig artikel ook om er achter te komen wat de do’s en dont’s zijn.”

“Ik wist niet dat er al studenten waren die hun studie met crowdfunding betalen”

Leon (24) is wat pragmatischer ingesteld. Hij vraagt zich af waarom je zou investeren in een iets waarvan je niet zeker weet of je het geld terugkrijgt. “Ik vind dat je er beter zelf voor kan werken als je het zo graag wil.”

Ben je minder productief als je de hele tijd schakelt tussen sociale media en je werk?
Het schakelen tussen een berichtje op Whatsapp, een melding op Facebook en het werk waar je mee bezig bent, zorgt dat je brein een stuk minder productief is. Dat stelt neuropsycholoog Theo Compernolle in het boek Ontketen je brein en deze post.

Ik heb zelf de proef op de som genomen en m’n werkzaamheden gescheiden. Als ik stukjes schrijf voor deze blog bijvoorbeeld, leg ik mijn telefoon weg en gebruik ik alleen sites die te maken hebben met dat onderwerp. Ik merk dat ik een stuk sneller klaar ben en minder taalfouten maak.

“Als ik multitask, krijg ik hoofdpijn

Ook Rosalie (20) vindt dat dit werkt. “Ik zal een voorbeeld geven. Als rechtenstudent moet ik een groot deel van mijn studie casussen oplossen aan de hand van de wet en de theorie die ik heb geleerd. Wanneer ik met een casus bezig ben en ondertussen via Whatsapp en Facebook vragen zit te beantwoorden van mijn medestudenten, dan kost het mij heel veel tijd om de casus op te lossen en een juist antwoord te formuleren. Wanneer ik mijn telefoon uit zet en weg leg en me volledig focus, dan heb ik hem binnen een mum van tijd opgelost. Ik merk dus dat het veel beter is om alles weg te leggen en alleen dat wat je echt nodig hebt voor je te nemen. Wel vind ik dat belangrijk is om pauzes te nemen en je brein wat rust te geven tussendoor. Ik merk dat ik vrij snel hoofdpijn krijg als ik dat niet doe.’

Wil je reageren op een van deze of andere discussies/onderwerpen? Laat dan een reactie achter op Facebook hieronder of benader mij via het contactformulier. 

