Hoogopgeleide millennials zijn een stuk flexibeler dan tien jaar geleden. Dat blijkt uit dit rapport van het CBS. Twintigers volgen langer onderwijs, hebben op latere leeftijd een vaste baan en beginnen later aan een vaste relatie. Hierdoor stelt deze generatie bijvoorbeeld het krijgen van kinderen langer uit. Deze groep millennials is twee keer zo groot als de meeste gesettelde groep met een vaste baan en een vaste relatie.

Volgens het statistiekenbureau hangen de drie trends met elkaar samen. Een minder gunstige arbeidsmarkt doet jongeren wellicht besluiten om verder te studeren. Hierdoor studeren jongeren later af en vinden ze dus later een baan. Ook is de kans groter dat afgestudeerden starten in een flexibele baan, waardoor ze samenwonen of trouwen uit stellen.

Schermafbeelding 2015-08-06 om 16.38.15

Bron: CBS

Leefomgeving
Van alle jongeren onder de 23 woont zestig procent nog bij zijn ouders. De jongeren die niet meer thuis wonen, zijn vaak hoogopgeleid en student. Deze groep huurt meestal een flat of appartement.

Ufuk (26 jaar): ‘Kopen is geen optie, zeker niet als ik ook de hele tijd ergens anders wil kunnen zijn. Als je koopt moet je toch minimaal tien jaar daar blijven wonen dus dat is niet gericht op flexibiliteit. Ik word helemaal niet gelukkig van het idee dat ik tien jaar op dezelfde plek woon.’

Bron: CBS

 

Arbeidsmarkt 

Omdat twintigers langer studeren beginnen ze later aan een vaste baan. Volgens het CBS krijgen steeds meer twintigers een flexibel contract in plaats van een vast dienstverband. Het blijkt sowieso lastiger om een baan te vinden dan tien jaar geleden. Het aantal millennials met een vast contract is de afgelopen tien jaar met bijna vijftig procent gedaald; slechts 35 procent heeft vast werk. .De verschillen tussen jonge en oude twintigers zijn de laatste jaren verder toegenomen.Bijna de helft van de jonge twintigers met een vaste baan, heeft een parttime baan. Tien jaar geleden was dit nog drie op de tien.
Vrouwen tussen de 25 en 30 zijn hoger opgeleid dan mannen verdienen daarom ook meer.

Kim (27 jaar): ‘Ik hecht niet per se waarde aan een vast contract. Ik heb daar eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan. De afgelopen twee jaar was het vooral zorgen dat je überhaupt werk had. Dus dat hele vaste contract, ik ben daar nog helemaal niet mee bezig geweest. Die onregelmatigheid is ook wel prettig want dan kan ik na een half jaar weer verder kijken en zit ik niet aan die baan vast.’

Bron:CBS

Relaties
Ook op het gebied van relaties, trouwen en kinderen krijgen zijn millennials flexibeler. Minder jongeren hebben een samenwoonrelatie dan tien jaar geleden omdat ze langer studeren en later een vaste baan vinden, willen ze zich pas later settelen. Vrouwen beginnen op jongere leeftijd met samenwonen dan mannen. Deze generatie blijft daarom langer zelfstandig of thuis wonen. HIerdoor trouwen minder twintigers en krijgen ze later kinderen.

Justin (20 jaar): ‘Ik had wel zo iets van: ik ben nu 18 en ik moet nu voor mijn toekomst kiezen. En dit duurt misschien nog een jaartje en dan slaan we allebei weer een andere weg in. Ik heb toen echt voor mijn toekomst gekozen. Ik wil mijn stage en studie perfect afronden en een vriendin, die kom ik vanzelf wel weer een keer tegen.’

Bron: CBS

 

