Is het te duur om een tweede master te doen of om in het buitenland te studeren? Dan kan je bij de pakken neer gaan zitten of andere wegen bewandelen om alsnog je droom achterna te gaan. Één van hen is afgestudeerd psychologe CarliesVia CrowdAboutNow probeert zij 20.000 euro op te halen om haar master Midden-Oosten Studies te betalen. “Je moet wel een goed verhaal hebben en jezelf op de juiste manier presenteren.”

De studente wil de maatschappelijke gebeurtenissen die in het Midden-Oosten gaande zijn beter begrijpen en een bijdrage leveren aan onderzoek over deze thema’s. Om haar psychologische achtergrond te koppelen aan het Midden-Oosten, wil ze graag de master Midden-Oosten studies doen aan de Universiteit van Amsterdam. Doordat ze al een master heeft gevolgd bedraagt het inschrijfgeld hiervoor 10.000 euro. De voorbereidende vakken kostten al 9000 euro.  “Ik was al zelfstandig aan het werk, maar ik kwam er achter dat het toch een behoorlijk bedrag is dat ik moet sparen. Ik besloot te gaan crowdfunden omdat ik meer bekendheid voor dit onderzoeksgebied wil vergaren en liever geen dure lening afsluit bij de bank.”

Dure master
Het collegegeld voor een tweede master is een stuk duurder dan een eerste master of bacheloropleiding. Omdat niet meer het wettelijke collegeld, maar het duurdere instellingstarief betaald moet worden. Dat kan een belemmering zijn als je de ambitie hebt om nog door te studeren. “Door deze regeling is het heel lastig om te doen wat je leuk vindt”, zegt Carlies.

“Ik heb mezelf en het project op de kaart gezet”

Van het argument: ‘Dan doe je toch geen tweede master’, wil de studente niks weten. “Dan vergaar je geen kennis op dat gebied. Maar deze weg wil ik wel opgaan. Ik heb er goed over nagedacht en er veel moeite voor gedaan. Nu probeer ik anderen te overtuigen dat het de investering waard is. Ik vind dat een makkelijk antwoord.”

Volgens het Nationaal Crowdfunding Onderzoek is het belangrijk dat mensen zich herkennen in het project. Hoewel Carlies al 69 procent van het totale bedrag heeft opgehaald, merkt ze dat dit inderdaad lastig is. “Je moet wel een goed verhaal hebben en je goed presenteren. Ik ben zelf heel erg van mijn project overtuigt, maar het is moeilijk om dit zo over te brengen dat mensen echt gaan storten.  Investeren in iemand zijn ontwikkeling is niet tastbaar en niet concreet. Je moet doelen hebben die verder gaan dan de studie zelf.”

Concreter
Om de laatste 30 procent binnen te halen, wil de studente daarom haar plan concreter presenteren. ‘Om geld op te halen heb ik contact gezocht met mensen die in het werkveld zitten, zoals Arabisten en psychologen. Daarnaast ben ik in contact met het grote Midden-Oosten platform waar ik workshops ga geven. Ik wil mijn project daar meer inhoud geven in plaats van me te richten op mij als persoon.”

“Het is moeilijk om te zorgen dat mensen echt gaan storten”

Naast het ophalen van geld, merkt de psychologe dat op deze manier crowdfunden goed is voor haar netwerk. “Ik ben ook in gesprek met mensen uit Arabische landen die al psychologisch onderzoek doen. Hopelijk kan ik daar straks wat mee als ik mijn thesis ga schrijven. Ik wil dat graag daar doen” Deze contacten zijn voor Carlies al de grootste winst. “Ik heb mezelf en het project op de kaart gezet. Dat doel heb ik ruimschoots gehaald. Ik heb de interesse van mensen. Nu het geld nog.”

CarliesResized

