Het aantal jongeren dat Facebook gebruikt, is het afgelopen jaar met 12 procent afgenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. Jonas Kolenberg  (24) is een van die jongeren die geen gebruik maakt van het sociale medium. “Facebook werd een neurotisch trekje. Ik keek er vaak op, maar tijdens het scrollen dacht ik: waar kijk ik nou eigenlijk naar?”

“Ik heb twee periodes Facebook gehad. Daarna heb ik het weer verwijderd, maar ik heb het vervolgens om praktische einden weer een account aangemaakt. Na een tijdje had ik het wel gezien en ben ik er mee gestopt. De massahysterie die aan Facebook verbonden is, daar hou ik niet van. Dat zelfophitsende eraan. Iemand zegt iets en dan gaat iedereen er op reageren. Lekker boeiend. Toen ik wel Facebook had, gebruikte ik het niet veel. Want je kijkt naar andermans zaken. Facebook werd een neurotisch trekje. Ik keek er vaak op, tijdens het scrollen, dacht ik: waar kijk ik nou eigenlijk naar? Ik hoef niet te weten wat andere mensen doen. Dan vraag ik het ze wel persoonlijk. Die profielsites zien er mooier uit dan hoe de gebruikers daadwerkelijk zijn. Op die manier wil ik niet met mensen in contact komen.”

“Waarschijnlijk mis ik nu wel het een en ander, maar dat vind ik prima. Het gevoel om alles mee te krijgen en anders iets te missen heb ik zelf niet. Dat is waarom veel mensen het toch gebruiken; ze zijn bang om iets te missen. Maar je mist eigenlijk niet zo gek veel haha. Als je het een paar maanden niet gebruikt, dan hoef je het niet te missen want dan zit het niet in je systeem. Dan ga je over op andere manieren om met mensen in contact te komen.”

Intimiteit

“Aan Facebook zitten weinig grenzen. Je stuurt namelijk zo iemand een berichtje of reactie. Daar hou ik niet zo van. Ik heb liever een intiemer gesprek. Whatsapp werkt ook zo vluchtig, maar dat is wel iets persoonlijker. Ik heb bijvoorbeeld mailcontact weer geïntroduceerd. Dan ben je wel eens drie kwartier bezig, maar dat geeft veel meer voldoening. Zeker als je zelf ook een persoonlijke en warme mail terug krijgt. Ik hou niet van korte berichtjes met weinig inhoud, zoals likes. Het is heel makkelijk om interesse te tonen door middel van een like. Dan liever een fatsoenlijk verhaal met inhoud. Mailen is een mooiere manier van communiceren. Dat vergt namelijk meer assertiviteit.”

“Ik vind het een slechte eigenschap van Facebook dat je anderen moet laten zien dat je het leuk hebt. Ik sprak met iemand in Laos en hij zei dat hij foto’s moest nemen om op Facebook te zetten. Anders zouden zijn vrienden hem niet geloven. Best sneu eigenlijk… Ik schiet af en toe een foto maar dat hoef ik niet gelijk te delen. Ik laat het wel aan mijn vrienden en familie zien als ik dan terug ben in Nederland.”

“Als ik zeg dat ik niet op Facebook zit, dan word ik vaak vreemd aangekeken. Mensen zijn verbaasd dat je je redt in de maatschappij zonder Facebook. Het is daarom ook een statement dat ik maak. Ik wil niet meedoen aan de massamaatschappij. Veel mensen gedragen zich ‘zoals het hoort’. Daar hoort Facebook ook bij. Ze zeggen dat ze individualistisch zijn ingesteld. Dat is ook zo als je het vergelijkt met andere landen. Maar we zijn ook hartstikke collectivistisch. Want als je geen Facebook hebt, dan zou je buiten de boot vallen.”

